Blended coaching

3 elementen in samenhang

– wat is blended coaching

Bij blended coaching wordt gebruik gemaakt van verschillende manieren van communiceren. Het is een ‘blend’, een mengvorm, van:
  • face-to-face gesprekken
  • geschreven dialoog (online)
  • telefoon- en/of videogesprekken
  • Instant Messaging zoals Whatsapp
Tussen de face-to-face gesprekken door hebben we regelmatig contact. Ik werk voornamelijk met blended coaching en heb er hele goede ervaringen mee, het levert zoveel op!

3 elementen die er in samenhang voor zorgen dat blended coaching zo goed werkt.

De face-to-face gesprekken die ook onderdeel uitmaken van blended coaching, zijn vergelijkbaar met traditionele coaching. In persoonlijke gesprekken van 1,5 uur praten we over jouw uitdagingen, problemen, doelstellingen, belemmeringen, voortgang, resultaten en successen. Het traject is maatwerk. Afhankelijk van wat jou het meeste aanspreekt, zijn de gesprekken buiten in de natuur tijdens een sessie Wandelcoaching, in de praktijk tijdens Creatieve Coaching of in jouw eigen omgeving met behulp van Online coaching.

Het grote verschil met een enkel traditioneel face-to-face coachingstraject, is dat we tussentijds ook regelmatig contact hebben, wat de betrokkenheid ten goede komt.

Het nadeel van alléén face-to-face coaching is namelijk dat die betrokkenheid vaak terugvalt in de periodes tussen de gesprekken in. Er komen andere dingen op je pad die aandacht vragen en dan verdwijnen jouw coachingsdoelstellingen al snel naar de achtergrond als je geen stok achter de deur hebt in de vorm van tussentijds contact.

Blended Coaching Mireille Meijs Verhelderend Waalre

Dingen voor je uitschuiven of uitstellen tot vlak voor de volgende face-to-face afspraak is er met blended coaching niet bij, want we maken gebruik van:

  • Een digitale voortzetting van de dialoog + geschreven opdrachten
  • Een groot deel van het contact tussen de sessies verloopt schriftelijk, oftewel digitaal, en daar zitten veel voordelen aan vast.
  • Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat schrijven een krachtig instrument is om overzicht en inzicht te krijgen en bij het verwerken van emoties. Ons brein leert het beste door regelmatige feedback en het stapsgewijs realiseren van successen.
  • Regelmatig schrijven tijdens een coachingstraject stimuleert zelfreflectie. Een gewoonte die je daarna veel oplevert, omdat het je helpt te signaleren wanneer je moet bijsturen.
  • De geschreven opdrachten en dialogen blijven, dus je kunt het altijd nog eens nalezen. Zo bouw je eigenlijk aan je eigen persoonlijke gebruiksaanwijzing.
  • Door het frequente contact blijft de ‘flow’ in het coachingstraject. Ik kan als coach snel reageren op een vraag of helpen met een belemmering als je vastzit. Voor de meeste mensen werkt dat erg motiverend.

Meestal is er zo’n twee keer per week online contact, tussen de gesprekken door. Als je wilt, kan dat deels ook via videobellen, of we maken gebruik van Instant Messaging, dit is flexibel, afhankelijk van waar jij op dat moment behoefte aan hebt.

De dialoog weer oppakken wanneer het jou het beste uitkomt

Omdat het online contact asynchroon is, kunnen zowel jij als ik de dialoog weer oppakken op een tijdstip en locatie die ieder van ons het beste uitkomt. Dus als jij bijvoorbeeld uit een lastig gesprek komt, dan kun je onmiddellijk contact opnemen met mij, het gesprek beschrijven en je eventuele vraag stellen. Vaak krijg je binnen een dag een reactie van mij. En die kun je dan meteen gebruiken in je volgende gesprekken.

Wat Blended Coaching doet:

Blended Coaching is intensiever dan een face-to-face traject en:

  • helpt je het geleerde snel toe te passen in de praktijk
  • verhoogt de betrokkenheid 
  • en versnelt daardoor het coachingsproces

Een bijkomend voordeel is dat je het geschreven deel kunt bewaren voor toekomstig gebruik.